Inštruktor severskej chôdze: Prechladnutý som nebol možno tri roky

Uverejnené v Denníku N dňa 28.11.2019

Ilustračné foto: Adobe Stock
Ilustračné foto: Adobe Stock

„Pomocou paličiek sa ťaháme do výšky, vystierame sa a stabilizujeme a posilňujeme vnútorné svalstvo,“ hovorí inštruktor severskej chôdze Jozef Kokeš z Nordic Walking Bratislava.

V čom sa severská chôdza líši od bežnej chôdze vo svižnom tempe? 

Má svoju špecifickú techniku, ktorú treba zvládnuť, pretože len vtedy z nej vyťažíme všetky zdravotné benefity. Na rozdiel od behu a chôdze pri severskej chôdzi zapájame do pohybu celú hornú polovicu tela. Zapojených je dokopy až 90 percent svalov. K dosiahnutiu správnej techniky pomáhajú špeciálne paličky určené pre túto aktivitu. Horná časť tela pomocou nich odľahčuje prácu nôh a kĺbov zhruba o 30 percent, pomáha nám vystrieť sa, a teda aj vyrovnať chrbát.[ TIP: Čítajte nové vydania Športového Newsfiltru priamo vo vašom e-maili. Pre aktiváciu stačí raz kliknúť. ]

Je to pre človeka prirodzený pohyb? 

Ľudstvo používa pri chôdzi palice asi od čias, keď sme zliezli zo stromov.

Predpokladám, že človek sa pri intenzívnejšom tréningu spotí až zadýcha. Ako sa pri severskej chôdzi vyhnúť prechladnutiu?

Prechladnutý som nebol možno tri roky. Pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu posilňujeme náš imunitný systém. Verte mi, že ak pôjdete pätnásťkrát do mesiaca aspoň na hodinu s paličkami do prírody, prestanete kupovať vreckovky. Potenie je v poriadku, dôležité je, aby pot nezostával na tele. Princípom je vrstvené oblečenie, pomocou ktorého sa pot dostane preč od pokožky. Na trhu je veľmi veľa funkčného oblečenia a spodnej bielizne. Myslím, že v tomto prípade vedia predavači celkom dobre poradiť.

Viem, že severská chôdza sa dá praktizovať kdekoľvek, ale aké možnosti ponúka Bratislava a okolie? 

Ako celé Slovensko, aj Bratislava má vhodné miesta na “walking”. Odporúčame lesný alebo trávnatý povrch, ktorý je skôr rovinatý alebo mierne prevýšený. Chodiť za zdravím teda môžeme od Karpát cez Železnú studničku, Devínsku Kobylu až po Draždiak. Severská chôdza však nie je len o chôdzi. Na každej lekcii či kurze sa venujeme aj hrám a rôznym cvičeniam – koordinačným, posilňovacím či balančným.

Vyskúšali ste si aj súťažnú verziu severskej chôdze?

Prešiel som si tým, ale tak rýchlo, ako som začal, som aj skončil. Uvedomil som si, že severská chôdza je aktivita, ktorou si chcem svoje zdravie zlepšovať, a nie oň pretekaním prísť.

Prečo ste vy osobne začali so severskou chôdzou? 

Dostal som sa k nej pre zdravotné problémy, ktoré som si zapríčinil nesprávnou životosprávou a hlavne nedostatkom pohybu. Priviedlo ma to až na Kramáre, kde som mal dosť času porozmýšľať ako ďalej. Uvedomil som si, že potrebujem úpravu stravy, ale hlavne potrebujem pohyb. Pečivo a chlieb nahradil knäckebrot, vysadil som sladkosti a prestal som jesť čokoľvek vyprážané.

S jedlom to bolo jednoduché, s pohybom zložitejšie. Začal som teda hľadať na internete, a keď som objavil severskú chôdzu, nebolo viac čo riešiť. Kúpil som si prvé paličky a absolvoval základný kurz v sídle slovenskej asociácie v Tatrách pod vedením jednej z najlepších walkeriek sveta Lucie Okoličányiovej. Odštartoval som tým novú kapitolu svojho života.

Jozef Kokeš. Foto: archív J.K.

Ktoré ďalšie aktivity majú k severskej chôdzi najbližšie? Je to niečo ako bežkovanie bez bežiek?

Spomedzi ďalších aktivít má určite najbližšie práve k bežkovaniu. Severská chôdza pochádza z Fínska, kde v 80. rokoch minulého storočia vznikla ako letná tréningová metóda pre bežcov na lyžiach. Technika chôdze sa však odvtedy zmenila. Rôzne odborné štúdie a výskumy nám ju umožnili upraviť tak, aby sme z nej vyťažili čo najviac zdravotných výhod.

Akých? 

Pri dodržaní správnej techniky ich poskytuje obrovského množstvo. Pomáha pri prevencii kardiovaskulárnych ochorení, infarktu či chorôb pohybového aparátu. Má tiež priaznivé účinky v oblasti prevencie neurologických ochorení ako Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba či skleróza multiplex. Pri tejto chôdzi zapájame obidve mozgové hemisféry.

Severská chôdza pomáha aj po operácii karcinómu prsníka, je dobrou prevenciou osteoporózy, zlepšuje imunitu, znižuje výskyt depresie. Pomáha odstraňovať obezitu, poruchy učenia u detí, diabetes druhého typu, zvýšený cholesterol. Je účinná pri chorobách dýchacích ciest, astme alebo alergii.

Je pri severskej chôdzi vyšší energetický výdaj než pri bežnej chôdzi?

Preto som spomenul aj to chudnutie. Zapojíme do procesu celé telo, takže máme vyšší energetický výdaj a účinnejšie a efektívnejšie spaľujeme kalórie. Severská chôdza však nie je aktivitou určenou výhradne na chudnutie. Je to aktivita, ktorá komplexne rieši naše zdravie a telo.

Stretol som stovky walkerov a každý mal iný dôvod, aby začal. Ja sa skutočnej severskej chôdzi venujem štyri a pol roka a za ten čas som schudol 20 kilogramov, ale nebolo to len pohybom. Druhou stránkou je strava, obe tieto veci treba rozumne zladiť a potom ide hmotnosť pekne nadol. Nezabúdajme tiež na relax.

Stratili sme vplyvom modernej doby prirodzenú lokomóciu, ktorú sa snaží suplovať práve severská chôdza? 

Keď sa tak pozerám na mladých ľudí a vidím, akým štýlom dnes chodia, je mi jasné, že je to tiež sčasti vplyvom modernej doby. Mám na mysli zvesené hlavy pozerajúce do mobilov, dokonca aj na priechode pre chodcov.

Aký je rozdiel medzi severskou chôdzou a trekingom?

Paličky na severskú chôdzu majú pútko, takzvanú rukavičku. Obopína celú dlaň a je s ňou pevne spojené. Na trekingových paličkách je len jednoduchý popruh. Dĺžka paličiek na severskú chôdzu vytvára v lakti maximálne pravý uhol, čo sa pri trekingu nerieši. Pri trekingu máme palice pred sebou a ruky ohnuté v lakťoch, takže sa pohybujú iba pred telom, kým pri severskej chôdzi je to opačne – čím viac dávate ruky za telo, tým viac sa aktivuje horná polovica tela. A to je najpodstatnejšie.

Akí ľudia tvoria vaše tréningové skupiny? Prečo sa chôdza s paličkami mnohým ľuďom spája prevažne so staršou generáciou?

Severská chôdza je pre všetkých – mužov i ženy, rekreačných aj vrcholových športovcov. Nezáleží ani na veku. Našich “walkovačiek”, teda akýchsi prechádzok po prírode, sa zúčastňuje celé spektrum spoločnosti. Tí skôr narodení si možno aj skôr uvedomujú význam pohybu pre zdravie.

Sú ľudia, ktorým by ste severskú chôdzu neodporučili?

Naozaj mi nikto taký nenapadá.

Aké najčastejšie chyby robia začiatočníci?

Nepovedal by som, že začiatočníci robia nejaké chyby. Technika je daná a je to len o praxi. Hovoríme, že každý začiatočník sa musí vychodiť, aby si dostatočne osvojil techniku. U niekoho to môže trvať týždne, u niekoho mesiace. Je veľmi dôležité byť na začiatku v kontakte s certifikovaným inštruktorom a pod jeho dohľadom si krok po kroku osvojovať techniku.

Hovoríte, že ide najmä o osvojenie si správnej techniky. V čom teda spočíva?

Začíname aktívnym postojom – nastavením chodidiel, kolien, panvy, brucha, ramien, krku a hlavy. Ak to zvládneme, môžeme si vziať paličky. Pri chôdzi s paličkami sa potom zameriavame na správnu polohu chodidiel, teda priame postavenie päty a špičky chodidla v smere chôdze. Pri chôdzi nekrčíme kolená a noha dopadá na zem cez pätu. Je dôležité, aby sa nekrčili ruky v lakťoch, ale aby ostali vo svojej prirodzenej uvoľnenej polohe.

Z toho nám vyplýva, že palička sa zapichuje do zeme za telom a nie pred telom, ako je to pri trekingu. Nasleduje práca prstov. Za chrbtom sa totiž palička vypúšťa z ruky, uvoľnia sa prsty a palička sa nechá vyjsť z dlane. Pútko nám napriek tomu paličku pevne drží na ruke, takže ju môžeme pustiť a nespadne na zem. Máme ju však stále pod kontrolou, pretože sa do nej zapierame a zatláčame ju za chrbtom do zeme – zo začiatku to môže ísť ťažšie, ale časom sa svalstvo ramien uvoľní a budeme môcť rozsah rúk zväčšiť. Nasleduje pohyb ruky dopredu švihom a uchopenie paličky opäť do dlane.

Takto by som veľmi zjednodušene opísal techniku chôdze s paličkami. Veľa dôležitých detailov, ktoré som nespomenul, sa určite preberá na každom kurze či tréningu. Zvládnutie správnej techniky je veľmi dôležité, a preto sa učí a trénuje v postupných krokoch. Netreba sa nikam ponáhľať, vyžaduje si to zopár tréningov s inštruktorom. Žiaľ, veľa začiatočníkov to podceňuje a časom skĺznu do klasického trekingu.

Mnoho ľudí začína so severskou chôdzou pre bolesti chrbta. Ako im môže pomôcť?

Veľa ľudí príde, keď už je neskoro. Najskôr siahajú po liekoch, aby utlmili bolesť. Príčina však zostáva a často počúvam, že nepomáha ani rehabilitácia predpísaná lekárom. Pomocou paličiek sa ťaháme do výšky, vystierame sa a stabilizujeme a posilňujeme vnútorné svalstvo. Celé je to o detailoch. Potrebujeme správne nastaviť postavenie chodidiel, kolien, panvy, brucha, ramien a tiež hlavy.

Čo obsahuje základná výbava na severskú chôdzu? Koľko približne stojí skutočná kvalita?

Asi jediná investícia je do paličiek. Vyskúšal som veľa rôznych, od veľmi lacných až po drahé. Všetko záleží od toho, ako seriózne sa človek chce venovať severskej chôdzi. Zlatá stredná cesta sa pohybuje okolo 50 eur.

Sú na trhu aj nekvalitné napodobeniny?  

Mám už takú deformáciu, že pri každej návšteve športovej predajne si pozriem, aké paličky ponúkajú. Občas mi je veľmi smutno, ak by bolo po mojom, niektoré by som stiahol z predaja. Preto je dôležité, aby ľudia boli zo začiatku v kontakte s inštruktorom, ktorý im všetko vysvetlí a poradí, ako rozoznať kvalitu. Bez absolvovania základov severskej chôdze by ľudia paličky kupovať nemali.

Ako by mala vyzerať starostlivosť o paličky?

Čo sa týka paličiek, ide hlavne o ich čistotu po prechádzke. Niektoré systémy na nastavenie výšky paličiek sa môžu znehodnotiť, ak sa do nich dostane prach alebo piesok. Občasné opratie rukavičiek asi nemusím ani spomínať. Je tiež veľmi dobré oblepiť si ich malou reflexnou páskou. Hlavne v zimnom období, keď sa skoro stmieva, musíme dbať aj o našu bezpečnosť.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.